A koncepció
(Összefoglaló)
Az új BMW R nineT Scrambler – eredeti karakter, túl a megszokott konvenciókon
Akcióhősök motoroztak vele a filmvásznon és hobbiversenyzők sokasága vágott nyergében a hegyi- és utcai versenyeknek – ez a scrambler. Durva, terepes mintázatú gumiabroncsokkal, magasan vezetett kipufogóval, hosszabb rugóutakkal és kényelmes üléspozícióval szolgált motorosainak a scrambler az ötvenes és hetvenes évek között. A kanyargós országutakon nyújtott élvezetes motorozás mellett némi terepes képességekkel ötvözve kínált széles körű használhatóságot. A scrambler nyergében a motoros gépéhez hasonlóan a megszokott hagyományokon és a bevett konvenciókon jócskán túl élvezhette a különleges élményt. S tehette ezt csaknem mindenütt, a kanyargós országutaktól a sóderes hegyi szerpentineken át, egészen – már ahol megengedték – a homokos strandokig.
A scrambler-hagyományok a BMW Motorrad történetében is mélyen gyökereznek. A BMW R 68 még 1951-ben jellegzetesen megemelt, kettő-az-egyben kipufogóval szerelt változatában érkezett a Frankfurti Motorszalonra (IFMA), pontosan úgy, ahogyan a BMW Motorrad versenyzőlegendája, Georg „Schorsch” Meier különböző futamokon rajthoz állt vele. Míg az R 68 alapkivitelében hagyományos, alul vezetett kipufogórendszerrel készült, a megemelt változat már akkor is szerepelt a BMW Motorrad tartozék-kínálatában. A háború utáni veterán BMW motorkerékpárok e különösen értékes képviselőjét még napjainkban is szívesen szerelik fel tulajdonosaik a különleges, scrambler-stílusú kipufogóval.
A BMW Motorrad most új BMW R nineT Scrambler modelljével olyan motorkerékpárt mutat be, amely egészen kivételes módon idézi fel a legendás scrambler-korszakot. A motorkerékpárok e speciális fajtájának minden jellemzőjével és egészen egyedi szellemiséggel kínálja újdonságát mindazon motorosok számára, akik a puritán, a legszükségesebbre korlátozott és nonkonform stílus hívei – mégpedig a BMW technikájával és minőségében. Az
R nineT roadster modellel közösen a BMW R nineT Scrambler a BMW Motorrad új Heritage élményvilágának alapítója.
Erőteljes hajtásrendszer robusztus léghűtéses boxermotorral
A BMW Motorrad Scrambler hajtásáról a klasszikus, léghűtéses és erőteljes boxermotor gondoskodik, amely immár több mint kilenc évtizede a semmi mással össze nem téveszthető formák, a tekintélyes forgatónyomaték és az egyedülálló hang megtestesítője. Az R nineT Scrambler erőforrásaként 1170 köbcentiméter hengerűrtartalommal 7750-es percenkénti fordulatszámnál 81 kW (110 LE) teljesítménnyel és 6000-es fordulaton 116 newtonméter maximális forgatónyomatékkal tér vissza a lég-/olajhűtésű boxer. Szabályzásának új fejlesztésű jellegmezői és aktívszén-szűrővel ellátott üzemanyagrendszere révén az Euro 4 kipufogógáz-szabvány előírásait is teljesíti.
Dinamikus scrambler sokoldalú karakterrel
Hasonlóképpen, mint az R nineT esetében, a BMW Motorrad új scrambler modelljével is rajongók sokaságának igényeit kívánja kielégíteni, akik kreatív módon, személyes ízlésüknek megfelelően szeretnék kialakítani motorkerékpárjukat. A lehetséges módosítások skálája itt a BMW Motorrad eredeti tartozékoktól egészen a professzionális járműátépítő és tuningcégek egyéni igények szerint készített komponenseiig terjed, amelyekkel már teljesen egyedi darabok születhetnek.
Magasan vezetett scrambler stílusú kipufogó és telt hangzás
A klasszikus scrambler magasan vezetett kipufogórendszerében egymás felett elrendezve hordja két hátsó hangtompítóját, amelyek a vázhoz különösen közel húzva a motorkerékpár eleve karcsú megjelenését erősítik. Mélyen zengő és telt boxer-hangot produkálva a kipufogó az új ECE R41-04 zajvédelmi előírásoknak is megfelel. A kipufogógázok még hatékonyabb tisztításáról megnövelt katalizátor gondoskodik.
Hagyományos futómű-technika 19 colos első kerékkel és sokrétű variációs lehetőséggel
A széles körű egyéni kialakítási lehetőségek fontos eleme – az R nineT roadsterhez hasonlóan – a váz koncepciója. A saját fejlesztésű acél csőváz a boxermotort is teherviselő elemként integrálja, s a kormányagyat is tartalmazó első, illetve a lengőkar-csapágyházat is magában foglaló hátsó vázelemből áll.
A levehető utasoldali vázrész révén az R nineT Scrambler igény szerint alakítható két-, illetve – különösen stílusos megjelenéssel – egyszemélyessé. Aktív és mozgékony karakterének megfelelően az R nineT Scrambler futómű-geometriáját mindenekelőtt a kedvező irányíthatósági tulajdonságok, a semleges kanyarbeli viselkedés, s ezzel a kanyargós országutakon kínált élvezetes motorozás jegyében alakították ki a tervezők.
Az autentikus scrambler külsőnek megfelelően gumiharmonikákkal védett, 125 milliméter rugóúton mozgó teleszkópvilla látja el az első kerékfelfüggesztés feladatát. A hátsó kerék vezetéséről a többi boxermotoros modellhez hasonlóan szimpla Paralever lengőkar gondoskodik. A rugózás és a csillapítás itt központi rugóstaggal történik, amelynek maximális rugóútja 140 milliméter.
A BMW új scrambler modellje könnyűfém-öntvény keréktárcsákkal készül, ugyancsak a motorkerékpárok e fajtájára jellemző módon elöl 19” peremátmérővel és 120/70-19 jelzésű gumiabronccsal, míg hátul 17 colos méretben és 170/60-17 jelzésű gumiabronccsal.
A már alapkivitelben blokkolásgátlóval (ABS) készülő fékrendszer fém fékcsövekkel, valamint elöl négydugattyús féknyergekkel és 320 milliméter átmérőjű féktárcsákkal, míg hátul kétdugattyús úszónyereggel és 265 milliméteres tárcsával felel meg az R nineT Scrambler dinamikus menettulajdonságai támasztotta intenzív lassulási igényeknek.
Színvonalas ergonómia a kényelmes „scrambler-feeling” szolgálatában
A scrambler egyik alapvető jellemzője az egyenes és pihentető üléspozíció. A BMW Motorrad mérnökei ezért újonnan alakították ki az ergonómiai szempontból meghatározó kormány-ülésfelület-lábtartó háromszöget. Az R nineT modelléhez viszonyítva megemelt kormány, az ülés némileg alacsonyabb párnázata valamint a motoros mélyebbre és hátrébb szerelt lábtartói kimondottan pihentető testtartást tesznek lehetővé.
Puritán stílus, a részletek iránti figyelmesség és klasszikus színkoncepció
Legyen szó a szériakivitel könnyűfémöntvény keréktárcsáiról vagy az extrafelszerelésként rendelhető keresztküllős kerékpántokról, az új R nineT Scrambler fellépése mindenkor stílusos. Fontos formatervezési célkitűzésként fogalmazták meg a mérnökök, hogy e puritán megjelenés érdekében a burkolatelemek szintén hangsúlyosan visszafogott stílust képviseljenek. Ennek szellemében a BMW Motorrad új scrambler modelljét minden irányból rátekintve a motorkerékpár-építés klasszikus és modern stílusjegyeinek sajátos ötvözete jellemzi.
A kör alakú fényszóró a szabadság, illetve az egyéni és lezser stílus kifejezője, az analóg sebességmérő pedig egyszerűségében szintén a BMW scrambler kifejlesztésekor alapelvnek számító klasszikus elveket követi. A 17 literes acéllemez üzemanyagtartály vonzza a tekintetet, akárcsak a jobb oldalon, a légbeszívó nyílás feletti, igényes alumíniumlemezből készült burkolati elem, amely gravírozott „R nineT” feliratot hordoz.
Az igényes kidolgozás a BMW Motorrad új Heritage élményvilága legfrissebb tagjának részletmegoldásain is jól érzékelhető. Kiváló példái ennek az üveggyöngy-szórással tisztított, majd natúr árnyalatra eloxált felületű, kifejezetten nemes hatású kovácsolt alumínium elemek vagy éppen a kónuszos kiképzésű – azaz a végein nagyobb falvastagságú – alumíniumcső-kormány ugyancsak alumínium tartókonzoljai, amelyeket gravírozott „BMW Motorrad” felirat díszít. Nemkülönben színvonalas megmunkálás és anyagválasztás jellemzi a barna tónusú, patinás hatású bőrrel és kiemelt varrásokkal kárpitozott, karcsún keskenyedő kétszemélyes ülést is.
Az új BMW R nineT Scrambler matt Monolith metál színben kapható. Klasszikus és puritán karakterét olyan komponensei fekete bevonata emeli ki, mint a váz, a lengőkar, az első villa hüvelyei és a motorburkolat.
Az új BMW R nineT Scrambler különlegességei:
Motor típusa | Négyütemű, két hengeres boxer, lég-olajhűtés |
Furat x Löket | 101/ 73 mm |
Hengerek / szelepek | 2 / 4 |
Hengerűrtartalom | 1170 köbcentiméter |
Teljesítmény | 81kw/110 le/7750ford/perc |
Nyomaték | 116Nm/6000ford |
Sűrítési arány | 12,0:1 |
Keverékképzés | BMS-K+ |
Szelepvezérlés | DOHC |
Indító rendszer | Elektromos |
Tengelykapcsoló | Hidralikus működtetésű száraz |
Erőátvitel | 6 fokozatú körmös kapcsolású |
Tengelyhajtás | kardántengely |
Kormányszélesség | - |
Váz típusa | Acélcsőváz, amelyben teherviselő elem a motor |
Villaszög / Utánfutás | 61,5°/ 110,6 |
Felfüggesztés elöl | teleszkóp 43mm |
Felfüggesztés hátul | EVO paralever |
Rugóút elöl / hátul | 125 / 140 mm |
Kerékabroncs elöl | 3.0 x 19" |
Kerékabroncs hátul | 4.5 x 17" |
Fékek elöl | dupla tárcsás, 320 mm-es |
Fékek hátul | Szimpla tárcsa, 265 mm |
Gumiabroncs elöl | 120/70 ZR 19 |
Gumiabroncs hátul | 170/60 ZR 17 |
Üzemanyagtartály | 17 liter |
Tengelytáv | 1527 mm |
Hosszúság | 2175 mm |
Szélesség tükrökkel | 880 mm |
Ülés magasság | 820 mm |
Önsúly üresen, feltankolva | -/220kg |
Végsebesség km/h | 200 felett |
Gyorsulás 0-1000 m ( mp) | - |
Gyorsulás 0-100 km/h | 3,6 mp |
Fogyasztás 90 km/h seb. | 4,5 liter |
Fogyasztás 120 km/h seb. | 5,9 liter |
17A Alumínium üzemanyagtank 1 | 318 800 Ft |
17B Alumínium üzemanyagtank 2 | 287 900 Ft |
519 Markolatfűtés | 66 600 Ft |
Alacsonyított kivitel | 61 900 Ft |
LED-es fehér irányjelzők | 32 500 Ft |
Króm kipufogó | 27 900 Ft |
603 Riasztó | 69 700 Ft |
630 ABS | SZÉRIA |
633 Off-road gumiabroncsok | 0 Ft |
650 ASC | 102 200 Ft |
771 Drótküllős kerekek | 126 900 Ft |
792 Magasított ülés | 0 Ft |