Pirelli Motorkerékpár Gumik: Minden, Amit Tudnod Kell

Olaszország vezető gumiabroncsgyártójának rövid története.

 

A Giovanni Battista Pirelli által 1872-ben alapított cég, amelyet ma már széles gumiabroncs-kínálatáról ismerünk, szerény kezdetei egy másik iparágban, a távközlésben indultak. Akkoriban számos új technológia és iparág jelent meg, köztük az energia és a távközlés. Európa-szerte kilométerekről kilométerekre áramkábelek és telefonvonalak kerültek lefektetésre a földbe és az óceánba. Mindegyiküknek védelemre volt szüksége a külső behatások ellen.

A Pirelli egy betéti társaságot, a „GB Pirelli & C.”-t alapította Milánóban, hogy elasztikus gumitárgyakat gyártson – elsősorban burkolatot, hogy megvédje ezeket a földbe temetett vezetékeket. A Pirelli cégtörténeti weboldala szerint 1873-ban, mindössze egy évvel alapítása után, a Pirelli már üzemmel rendelkezett Milánóban. 1885-ben indult el a kocsiszalagok gyártása, és 1894- re megszületett az első velocipéd gumiabroncs.

 

A következő 50 év során a Pirelli gyorsan növekedett, üzemeket nyitott szerte a világon, miközben két- és négykeréken is részt vett a motorsportokban. Az 1920-as évekre a Pirelli csoport átszervezése a Società Italiana Pirellit eredményezte, az első olasz csoportot, amellyel a New York-i tőzsdén kereskedtek.

Mind ezek révén a Pirelli rendkívül változatossá tette a termékkínálatát. A ruházattól a higiéniai termékekig, ha valami gumiból készülhet, a Pirelli megtalálta a módját, hogy része legyen ennek az iparágnak. Ami a gumiabroncsokat illeti, az autóipar dominált a vállalat fókuszában, és 1949-ben kezdetét vette a vállalat az első radiál autógumi, a Cinturato fejlesztése. Az 1980-as évekig kellett várni, hogy a Pirelli radiál motorkerékpár-abroncsot fejlesszen ki. Egyetlen modellhez fejlesztették ki – az 1983-as Honda VF1000R-hez.

A Pirelli új fordulatot vett az új évezredben, mivel 2001-ben integrálta a MIRS (Modular Integrated Robotized System) technológiáját, ami jelentősen megváltoztatta a Pirelli gumiabroncs-gyártási folyamatát. 2003-ban bevezették a CCM-alapú (Continuous Compound Mixing) technológiai termet az új keverékek és anyagok tesztelésére.

2004 azonban újabb fordulópontot jelentett, mivel a Superbike Világbajnokság egyetlen gumibeszállítója lett – ez a partnerség a mai napig tart. Nem sokkal ezután a brit Superbike Championship – vitathatatlanul a világ legjobb hazai bajnoksága – a Pirellit  leigazolta gumiabroncs-beszállítójaként.



A két legmagasabb szintű bajnokság adatai, valamint a Pirelli által szponzorált versenyzők világszerte, a legnagyobb jótevő az általános fogyasztó volt, mivel a Pirelli utcai gumi kínálata ugrásszerűen fejlődött az elmúlt 20 évben. Üzleti szempontból az abroncsgyártás és -fejlesztés iránti további elkötelezettség elindította a többi kereskedelmi részesedés, köztük a telekommunikációs részesedések eladásának folyamatát – Giovanni Battista Pirelli éppen azon az alapon indította el a céget. Végül 2010-ben a Pirelli felszámolta utolsó megmaradt külső szervezeteit, lehetővé téve számára, hogy kizárólag a gumiabroncsokra összpontosítson.Manapság a közúti motorosok a Pirelli gumiabroncsok három különböző kategóriáját élvezik: Diablo, Angel és Scorpion (a Pirellinek sem idegen a motocross, de ez egy másik történet). A Diablo a sporthoz, pályához és versenyhez való abroncscsalád. Az Angel a túraabroncsok családja, a Scorpion pedig felöleli a Pirelli kaland- és scrambler-kínálatát az országúton és terepen egyaránt használható a motorokhoz. Mindhárom család profitál a versenyzés során levont tanulságokból, valamint a Pirelli által a gyártás és technológia terén elért fejlődésből.

 

Diablo Rosso IV

 

 

 

A Pirelli sportos gumiabroncs-kínálatának utcaközpontú oldalának legújabb darabja, a Diablo Rosso IV-et éppen 2021 februárjában mutatták be. Ennek megfelelően e cikk írásáig a Motorcycle.com tisztelt munkatársainak nem volt lehetőségük magunk kipróbálni az abroncsot.  

Mindazonáltal a Diablo Rosso család (1-től 3-ig) bevált a lelkes utcai pilóták számára. A Diablo Rosso IV esetében a hangsúly a fékteljesítményre, a gyorsulási tapadásra, a gyors kezelhetőségre, valamint a nedves és száraz útviszonyokra egyaránt kiterjedt motorok teljesítményére, a belépő szintű motoroktól a 200 lóerős vadállatokig. Hogyan történik ez? Itt egy gyors merülés.

Az első gumiabroncs két különböző keverékkel három részre van osztva. A közepe keményebb keverék a tartósság és a nyugalom érdekében fékezés közben. Magas szilícium-dioxid-tartalma lehetővé teszi, hogy gyorsan felmelegedjen, miközben nedvesen is jó teljesítményt nyújt. A gumi szélei lágyabb keverékből készülnek a jobb kanyartartás érdekében, valamint magas szilícium-dioxid-tartalommal a gyors felmelegedés érdekében.

A hátsó abroncsra két különböző megoldás létezik a motorkerékpár súlyától és teljesítményétől függően. 190/50-17 méretig az abroncs három zónára van osztva, hasonlóan az első gumihoz. Középen egy keményebb, a széleken egy lágyabb, bár a szilícium-dioxid és más vegyszerek pontos kémiája és eloszlása ​​eltér az elülsőtől.

 

A 190/50-17 mérettől kezdve az abroncs öt zónára van osztva három különböző keverékkel. A központi vegyület nagy mennyiségű szilícium-dioxidot és keményebb vegyületeket tartalmaz. A közbenső vegyület egy teljes szilícium-dioxid-vegyület is egyben, amely gyors felmelegedést és magabiztosságot biztosít s mérsékli a kopást. A szélein carbon szén keveréket használnak, a Supercorsa SC állóképességi versenyabroncshoz hasonló keverékben a nagy lóerős motorok optimális kanyartapadása érdekében.

És még el sem kezdtünk beszélni a profilokról és a futófelület mintájáról. Mindkettő hasonló lesz a Diablo vonalon, a Pirelli versenycsapatainak kérései alapján érzékeny, de semleges profillal rendelkezik. A Pirelli jellegzetes „villanása” alkotja a futófelület mintázatát, és ennek különböző finomításai megtalálhatók az összes Diablo abroncson. A Pirelli szerint ez a minta elősegíti a jobb kopás egyenletességét, miközben jó a vízelvezetése.

A Diablo család sportos vége felé haladva a Diablo Rosso Corsa II szilárd utcai/pályás abroncs. Valójában Johnny Burns jókat mondott erről az értékelésében . Hogy őt idézzem:

 

 

 

 

Diablo Rosso Corsa II

 

Ez a „közepes teljesítményű motorkerékpárok vezetői számára készült, akik szeretik a sportos vezetési stílust az utcán, nem csak a versenypályán. Olyan abroncsra vágynak, amely gyorsan felmelegszik, sportos agilitással, kiváló tapadóképességgel és egyenletes teljesítménnyel rendelkezik, és készen áll a mindennapi használat kihívásaira. A Pirelli most a versenypályás teljesítményt utcai sokoldalúsággá alakította át, hogy garantálja a csúcsteljesítményt közúton is.”

A Rosso IV-hez hasonlóan ,az első abroncs három zónára, míg a hátsó öt zónára van osztva. Az első rész teljes szilícium-dioxid-középső vegyülettel, míg a hátulsó középső vegyület 70%-ban szilícium-dioxidot tartalmaz. A hátsó gumi szélei teljes szilícium-dioxidból készültek, míg elöl és hátul is teljes szén keveréket használnak a széleken az optimális tapadás érdekében

 



Diablo Supercorsa SP V3

  

A bajnokságokon világszerte használt Supercorsa SC abroncsok közvetlen leszármazottja, a Supercorsa SP változat egy utcai abroncs, amellyel a mai legerősebb sportmotorokkal is nagyon könnyen lehet keményen haladni a versenypályán. A tesztelő, az Isle of Man versenyzője és a jó (és gyors!) srác, Mark Miller bizonyítja az álláspontomat, amikor kipróbálhatta a gumikat a legújabb szupermotorokon. 

Ami a konkrétumot illeti, a profilt ismét felülvizsgálták a V2-ben a Superbike versenyzőinek visszajelzései alapján. A Pirelli szerint ez javítja az agilitást, és jobban érzi magát a versenyzőnek hajolva. Új keveréket használnak a kettős keverékű hátsó abroncshoz a jobb bemelegedési idők, valamint a maximális dőlésszögnél is egyenletesebb tapadás és tapadás érdekében. Végül a futófelület kialakításának finomítása segít a gumiabroncs egyenletesebbé tételében a kopás során. 

Miután személyesen többször használtam ezt a gumit, gumimelegítővel és anélkül, kiváló teljesítményéről tanúskodhatom, mindent elvisel, kivéve a leggyorsabb versenyzőket.

 

 

Angel GT II
 

A Pirelli első számú sport-túraabroncsa, az Angel GT a futásteljesítményre és a nedves időjárási teljesítményre összpontosít, különösen a mai sport-túragépeken. Másodlagos célként a semleges kezelhetőségi jellemzőkkel rendelkező gumiabroncs létrehozása érdekében a Pirelli a szövetváz szerkezetére összpontosított, hogy elősegítse e célok elérését. Ahogy az ST abroncsoknál megszokott, az elöl és hátul is magas a szilícium-dioxid-tartalom. Ez nem csak abban segít, hogy az abroncs gyorsan felmelegedjen, hanem nedves körülmények között is jó tapadást biztosít. 

Ahogy a futófelület kialakításából is látszik, a víztől való megszabadulás kiemelten fontos. A Pirelli azonban azt is elmondja, hogy a szerkezet segít állandó érintkezési nyomást tartani az egyenletesebb kopás és a jobb futásteljesítmény érdekében. Az eredeti Angel abroncs, az Angel ST hasonló mintázatú volt, középen egy ördögöt ábrázoló hangsúlyosabb képpel. Egy bizonyos mérföld megtétele után az ördög angyallá változott. Vagy talán fordítva volt. Bármi is volt, hihetetlenül furcsa volt. 

 

 PIRELLI SCORPION RALLY STR | Rust Sports

 Scorpion Rally STR

 

Áttérve az adventure oldalra, találjuk a Scorpion Rally STR-t. A mintázat egyértelművé teszi, hogy ez egy olyan abroncs, amely jobban szeret terepen lenni. Ennek ellenére továbbra is lenyűgöző közúti teljesítményt nyújt. A lekerekített profilból látható hogy a Scorpion Rally STR a közúti részlegtől kölcsönöz. Magas szilícium-dioxid-tartalma miatt azonban kiválóan alkalmas közúti használatra, még hideg időben is. Ha attól tart, hogy a bütykök elszakadnak, a bütykök széles felülete elősegíti a hő egyenletesebb eloszlását, így tovább tartanak.

 A hosszú, széles bütykök nem biztos, hogy terepen biztosítják a motocross gumik tapadását, de vaskosak és még így is jól beleharapnak a talajba. A nagy adventure pilóták elégedettek az STR- el.

 

 

Gyakori kérdések

 

Jók a Pirelli motorgumik? 

Nem véletlenül maradt életben az ágazatban. A Pirelli világszerte ismert kiváló gumiabroncsairól, különféle kategóriákban. Ez folyamatos kutatásának, fejlesztésének és a motorsportban való részvételének az eredménye. A versenyzés során levont tanulságok végül visszakerülnek azokra a termékekre, amelyeket Ön és én megvásárolhatunk helyi üzletekben, interneten.

 A Pirelli jobb, mint a Michelin? 

Ha olyan nagy horderejű márkákról van szó, mint a Pirelli, Michelin és mások, az egyik nem feltétlenül jobb, mint a másik. Valóban igaz, hogy ezek a jól ismert márkák mind nagyszerű termékeket gyártanak. De minden vállalatnak lehetnek olyan sajátos jellemzői, amelyeket a gumiabroncsainak tulajdonítanak, és amelyek jól illeszkednek az Ön vezetési stílusához, vagy nem. 

 Mennyi ideig bírják a Pirelli motorkerékpár gumik? 

Bármely abroncs élettartama számos tényezőtől függ – abroncs típusától, a vezetési módtól, a menetkörülményektől, a motorkerékpár típusától stb. A versenyre szánt gumik élettartama egyértelműen rövidebb lesz, mint a túraabroncsoké. A Pirelli gumiabroncsokról ismert, hogy hasonló kilométert bírnak ki, mint a kategória többi gumiabroncsa. De szinte lehetetlen konkrétumokat mondani azzal kapcsolatban, hogy meddig bírja egy gumi.