Az új BMW R 1200 GS
Több mint három évtizede az élményekkel és kalandokkal teli motorozás szinonimája a „BMW GS”. Különösen a boxermotorral szerelt GS-modellekre érvényes ez. A „nagy GS-sel” a világ legtávolabbi zugaiba is el lehet jutni, számos világutazó kelt már útra vele az eddigiekben. A GS azonban ennél sokkal többet tud.
Legyen szó sportos kanyargásról, nagy távolságok gyors megtételéről, kényelmes kétszemélyes túrázásról vagy járhatatlan terep meghódításáról, a GS minden generációja tökéletesen megfelelt e kihívásoknak, és a legújabb kiadás esetében sincs ez másképp.
Mindmáig rendkívül népszerű világszerte az erős, nyomatékos motorral felszerelt nagyméretű, robosztus túra-enduró egyedülálló koncepciója. Nem véletlen, hogy évek óta piacvezető kategóriájában, egyúttal pedig a BMW Motorrad legkelendőbb típusa az R 1200 GS. A gyártó most új fejezetet nyitott a történetében, és tovább tökéletesítette a világ legnépszerűbb túra-enduróját.
A kihívás: még jobbnak lenni kilenc év töretlen elsőség után
A különféle összehasonlító tesztek nyilvánvaló tanúsága szerint még gyártásának kilencedik évében is mércének számít kategóriájában, és továbbra is rendkívül meggyőző összkoncepciót, valamint innovatív műszaki megoldásokat mondhat magáénak a BMW R 1200 GS. Mindezidáig több mint 170.000 darab fogyott belőle, méltán nevezhető hát a világ legkelendőbb túra-endurójának.
Érthető, milyen nagy kihívással nézett szembe a BMW Motorrad fejlesztőrészlege a legutóbbi modellváltáskor. Nem kisebb feladattal kellett megbirkóznia, mint hogy tökéletesítse, minden szempontból jobbá tegye, és a jövőre felkészítendő, előre mutató műszaki megoldásokkal vértezze fel a fennállásának három évtizede alatt valóságos legendává vált GS-t.
A következők voltak a BMW R 1200 GS-sel kapcsolatos főbb fejlesztési célok:
Még jobb összteljesítmény a meglévő előnyös tulajdonságok megtartása mellett
A túraalkalmasság tökéletesítése
A terepjáró képesség javítása
Fölényesen jó motor-sarokszámok és menetteljesítmények mind túra-endurós, mind abszolút mércével mérve
A jövő elvárásaira történő felkészítés, egyebek mellet zaj- és károsanyag-kibocsátás vonatkozásában
Remek irányíthatóságot, optimális nyomatékátvitelt és még jobb terepjellemzőket biztosító futómű
Fokozott aktív és passzív biztonság
A BMW Motorradra, azon belül is a GS-típusra jellemző egyedi megjelenés
A BMW Motorrad termékeitől megszokott, kimagaslóan jó minőség
Új szerkesztésű lég-/vízhűtéses boxermotor függőleges irányú hűtőfolyadék-áramoltatással, integrált váltóval és bal oldali kardántengely-kihajtással
A fenti követelmények tükrében magát az egész R 1200 GS-t újradefiniálta a BMW Motorrad, különös tekintettel a hajtáskoncepciójára. Egyebek mellett a hűtőrendszer átalakításával valósította meg az elérni kívánt teljesítmény-mutatókat, valamint a jövőbeni zaj- és károsanyag-kibocsátási előírásoknak megfelelő működést. Az új R 1200 GS is lég-/folyadékhűtést hasznosít, ám motorolaj helyett glykol-víz-keverék tölti be a hűtőközeg szerepét. Jobb hőfelvevő képessége folytán hatékonyabban elvezeti az üzemelés közben termelődő meleget.
Ezen ún. precíziós hűtés lényege (működési elve a Forma-1-es versenyautókon alkalmazott hűtésre hasonlít), hogy kizárólag a nagy termikus igénybevételnek kitett motoralkatrészeket járja át a hűtőfolyadék. A motor hőháztartását alapvetően továbbra is a léghűtés szavatolja, ennek köszönhető, hogy megmaradt jellegzetes boxermotor-látványa. Kis méretüknél fogva feltűnésmentesen illeszkednek hozzá a hűtők.
A hengerek hatékonyabb feltöltése érdekében az eddigi vízszintes helyett függőleges irányban járja át a motort a hűtőfolyadék, továbbá a motorblokkba került beágyazásra a hatfokozatú váltó és a korábbi száraz tengelykapcsoló helyébe lépett olajfürdős antihopping-kuplung. Szintén változás, hogy átkerült a bal oldalra a szekunderhajtás céljára alkalmazott, jól bevált kardántengely. A 7700 percenkénti fordulaton leadott 92 kW (125 LE) névleges teljesítmény és a 6500-as fordulaton mozgósított 125 Nm maximális forgatónyomaték nemcsak túra-endurós, hanem abszolút mércével mérve is meggyőző.
Az alapfelszereltség részét képező BMW Motorrad Integral ABS-szel együtt mindössze 238 kilogramm az új R 1200 GS DIN-szabvány szerinti saját (menetkész) tömege.
Elektromos gázkar és elektronikus tempomat
Most először alkalmaz a BMW Motorrad elektromos gázkart GS-modellen. A gázkarba telepített érzékelő jellé alakítja át, és haladéktalanul megküldi a motorvezérlésnek a motoros által kiadott gyorsítási parancsot. Ennek megfelelően, elektronikusan vezérli a rendszer a fojtószelepeket. Az elektromos gázkar alkalmazásának köszönhetően számottevően javult az adagolhatóság és a gázadási reakció, ráadásul lehetősége nyílik rá a motorosnak, hogy öt menetprogram (extrafelszerelés) közül válassza ki a mindenkori körülményeknek legjobban megfelelőt. Mindezen felül elektronikus tempomat is rendelhető az új GS-hez (extrafelszerelésként).
„ASC és menetprogramok” extrafelszerelés: ötféle menetprogram – „Rain”, „Road”, „Dynamic”, „Enduro” és „Enduro Pro”
Annak érdekében, hogy minél jobban tudjon alkalmazkodni a motoros a mindenkori közlekedési feltételekhez, most első ízben ötféle menetprogramot tartalmazó csomagot választhat az R 1200 GS-hez gyári extrafelszerelésként. Az egyes menetprogramok hatását háromféle elektromosgázkar-jellegmező, azaz három különböző motor-karakterisztika árnyalja. Ez utóbbiakhoz igazodik a külön enduró-hangolással ellátott kipörgésgátló (ASC – Automatic Stability Control) is. Ha rendelkezik a motorkerékpár ezzel az extrával, akkor az öt menetprogrammal összhangban teszi a dolgát a BMW Motorrad ABS, az ASC és – amennyiben van – a félaktív futómű is.
Minden helyzetben optimális menettulajdonságokat szavatoló BMW Motorrad Dynamic ESA félaktív futómű gyári extrafelszerelésként.
Az új BMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) félaktív futómű merőben új lehetőségeket tár fel a motoros előtt, ráadásul messzemenően fokozza a biztonságot és javítja a menettulajdonságokat. Előre és hátra telepített rugóútszenzorai segítségével többféle paramétert érzékel, köztük az első és a hátsó kerék függőleges irányú mozgását. Ezek ismeretében, a mindenkori menetállapottól és a motoros vezetési manővereitől függően automatikusan hozzáigazítja a csillapítást az adott körülményekhez. A kivitelezésben elektromos szabályzószelepek vannak segítségére.
Új acél hídváz és egyedi felni-/abroncsméretek világújdonságként
Új fejlesztésű, komplett acél hídvázzal és hozzá csavarkötésekkel kapcsolódó hátsó váznyúlvánnyal készül az új R 1200 GS. Ennek, valamint az első Telelever és a hátsó EVO Paralever felfüggesztés átalakításának köszönhetően még nagyobb lett a váz csavarodási merevsége, vele együtt pedig nagymértékben javult a stabilitás és az iránytartási pontosság. Ugyancsak előnyére vált a menettulajdonságoknak a futómű-geometria tökéletesítése. A hosszabb lengővilla hatékonyabb nyomatékátvitelt tesz lehetővé – nemcsak szilárd burkolatú úton, hanem terepen is.
A még jobb irányíthatóság érdekében a korábbiaktól eltérő méretű gumiabroncsokkal szerelte fel a BMW Motorrad a túra-endurót. Az első 120/70 R19, a hátsó 170/60 R17 méretű.
Tökéletesített fékrendszer radiálisan felfogatott Brembo-monoblokk-féknyergekkel és gyári BMW Motorrad Integral ABS-szel
Az R 1200 GS fékrendszerét is behatóan átalakította a BMW Motorrad. Elöl most radiálisan felfogatott, Brembo-gyártmányú monoblokk féknyergek, hátul nagyobb átmérőjű féktárcsa teljesít szolgálatot.
A BMW Motorrad „Biztonság 360 fokban”-vezérelvéhez hűen az új GS alapfelszereltségének is része a BMW Motorrad ABS, egészen pontosan annak részlegesen integrált változata.
A világ első, nappali világítást adó LED-es motorkerékpár-fényszórója
Eleve hatékonyabb az új R 1200 GS fényszórója, mint eddig volt, annak érdekében azonban, hogy még könnyebb legyen észlelni a motort haladás közben, nappalivilágítás-funkciót kínál hozzá a BMW Motorrad gyári extrafelszerelésként.
Az út még hatékonyabb megvilágítását elősegítendő és ezzel együtt mind a nappali, mind az éjszakai közlekedés biztonságát fokozandó, a világon elsőként nappalivilágítás-funkcióval rendelkező LED-es fényszóró rendelhető az új GS-hez. Intelligens hűtő- és párátlanító rendszerrel ötvözi az innovatív fénydióda-technika előnyeit.
Új fedélzeti elektromos hálózat és multi-controller BMW Motorrad Navigator IV-hez
Ugyanazzal az egyes funkciókat másféleképpen csoportosító, újszerű fedélzeti elektromos rendszerrel készül az R 1200 GS legújabb kiadása, mint a hathengeres K 1600 GT és GTL. Azokéhoz hasonlóan CAN- (Controller Area Network) és LIN-busz-technikát (Local Intercorrect Network) hasznosít, vagyis lényegesen kevesebb kábelt igényel, mint a
hagyományos fedélzeti hálózatok. Szintén újdonság, hogy két külön vezérlőegységre lett szétválasztva a korábbi központi vezérlőelektronika, a ZFE (Zentrale Fahrzeug Elektronik).
A GS-hez most először rendelhető multi-controller segítségével gyorsan és kényelmesen lehet használni a BMW Motorrad Navigator IV-et. A kezelőszerv a bal oldali markolat belsején található. Használata kevésbé tereli el a motoros figyelmét, mint a hagyományos gomboké, ráadásul nem kell hozzá levennie kezét a kormányról.
A korábbinál áramvonalasabb, egy kézzel állítható, ergonomikus plexi
Amellett, hogy kisebb szélzajt gerjeszt, egyúttal hatékonyabban védi a motorost a menetszéltől és az időjárás viszontagságaitól az új R 1200 GS továbbfejlesztett plexije. Ergonómiai szempontból ideális helyen lévő, egy kézzel működethető állítókerékkel lehet szabályozni a magasságát.
A tökéletes ülőkényelem érdekében még többféle állítási lehetőséget kínál a túra-enduró legújabb kiadása, mint a korábbi. A vezetőülés magassága és dőlésszöge változtatható, az utasülés pedig előre-hátra csúsztatható. Könnyen és egyszerűen lehet módosítani továbbá az új kormány magasságát. Ennek és a térdekkel még jobban közre fogható tanknak köszönhetően biztonságosabban lehet állva motorozni terepen. Az említetteken túlmenően magas és alacsony ülés, állítható lábtartók és pedálok (valamennyi kiegészítőként rendelhető) teszik teljessé az egyéni igényeket kiszolgáló állítási lehetőségek sorát.
Az új BMW R 1200 GS fő ismérvei:
Kiváló menetdinamikai jellemzőket biztosító, új hajtásrendszer
1.170 cm3 hengerűrtartalom, 92 kW (125 LE)/7700 ford./perc névleges teljesítmény és 125 Nm/6500 ford./perc maximális forgatónyomaték
Függőleges irányú hűtőfolyadék-áramoltatás a hengerfejekben a még hatékonyabb működés és teljesítmény-leadás érdekében
Optimális hőháztartást eredményező, kompakt lég-/vízhűtő rendszer
Kicsi, könnyű, a korábbinál merevebb forgattyús tengely
Függőlegesen kettéosztott, „open deck” kivitelű motorblokk
A motorblokkba integrált hatfokozatú váltó kisebb kézerőt igénylő, olajfürdős antihopping-kuplunggal párosítva
Új szívórendszer kiváló teljesítmény- és nyomatékjellemzőket szavatoló, 52 mm átmérőjű fojtószelepekkel
Jobb vezethetőséget és kulturáltabb működést biztosító, több funkcióval rendelkező elektromos gázkar
Innovatív kipufogórendszer a teljesítmény-kifejtésnek és a markáns boxermotor-hangnak kedvező, elektronikus vezérlésű csappantyúval
„Rain”, „Road”, „Dynamic”, „Enduro” és „Enduro Pro” menetprogram háromféle elektromosgázkar-jellegmezővel és stabilitásfelügyelővel párosítva. ABS- és ASC-enduró-hangolás, az egyes menetprogramokhoz igazodó Dynamic ESA (gyári extrafelszerelés)
Új, nagy csavarodási merevségű acélcső-hídváz csavarozott váznyúlvánnyal
Új kiosztású, immár a bal oldalon elvezetett, könnyű kardánhajtás
Még pontosabb visszajelzést adó, új Telelever és EVO Paralever
Finoman módosított futómű-geometria és hatékonyabb nyomatékátvitelt szavatoló, hosszabb lengővilla
Tökéletesített ülésszélesség és -pozíció, valamint állítható kormány a fokozott utazókényelem szolgálatában
Könnyebben eléri lábaival a talajt a motoros (terpeszívhossz)
Speciális abroncsméretek – elöl 120/70 R19, hátul 170/60 R17 – világújdonságként
Tökéletesített BMW Motorrad fékrendszer radiálisan felfogatott Brembo-monoblokk-féknyergekkel elöl, valamint nagyobb tárcsával (265 helyett 276 mm az átmérője) és kétdugattyús úszó ágyazású féknyereggel hátul
BMW Motorrad Integral ABS gyárilag
Dynamic ESA félaktív futómű (gyári extrafelszerelés)
A világ első LED-es motorkerékpár-főfényszórója nappalivilágítás-funkcióval (gyári extrafelszerelés)
Új fedélzeti elektromos rendszer az egyes funkciók újfajta csoportosításával
Kibővített elektromos kapcsolócsoportok
Elektronikus tempomat (gyári extrafelszerelés)
Előkészítés multi-contollerrel működtethető BMW Motorrad Navigator IV navigálókészülékhez (gyári extrafelszerelés)
Kiváló menetszél és időjárás elleni védelmet adó, egy kézzel állítható plexi
Tökéletes ergonómiájú, többféleképpen állítható ülés
Terepezéshez könnyen eltávolítható rendszámtáblatartó
Nagyobb szabadmagasság (+ 8mm)
Új műszeregység gyári fedélzeti számítógéppel. PRO fedélzeti számítógép extrafelszerelésként
Négy főszín: fehér (alpine white), piros (racing red), kék (blue fire) és szürke (thundergrey metál)
Kiegészítők és motorosruházati termékek széles választéka
Műszaki adatok
Motor típusa |
Négyütemű, boxer, víz, olaj-léghűtéses |
Furat x Löket |
101,0/ 73,0 mm |
Hengerek / szelepek |
2 / 8 |
Hengerűrtartalom |
1170 köbcentiméter |
Teljesítmény |
92kw/125 le/7750ford/perc |
Nyomaték |
125Nm/6500ford |
Sűrítési arány |
12,0:1 |
Keverékképzés |
BMS-K |
Szelepvezérlés |
DOHC |
Indító rendszer |
Elektromos |
Tengelykapcsoló |
olajfürdőben futó Anti-Hopping funkcióval |
Erőátvitel |
6 fokozatú körmös kapcsolású |
Tengelyhajtás |
kardánhajtás |
Kormányszélesség |
- mm |
Váz típusa |
Acélcső váz, melyben teherviselő elem a motor is |
Villaszög / Utánfutás |
64,5°/99,6mm |
Felfüggesztés elöl |
Telelever |
Felfüggesztés hátul |
Paralever |
Rugóút elöl / hátul |
190 / 200 mm |
Kerékabroncs elöl |
3.0 x 19" |
Kerékabroncs hátul |
4,5 x 17" |
Fékek elöl |
dupla tárcsás, 305 mm-es |
Fékek hátul |
Szimpla tárcsa, 276 mm |
Gumiabroncs elöl |
120/70 R 19 |
Gumiabroncs hátul |
170/60 R 17 |
Üzemanyagtartály |
20 liter |
Tengelytáv |
1507 mm |
Ülés magasság |
850 / 870 mm |
Önsúly üresen, feltankolva |
218 / 238 kg |
Végsebesség km/h |
200 felett |
Gyorsulás 0-100 km/h |
3,6 mp |
Fogyasztás 90 km/h seb. |
4,1 liter |
Fogyasztás 120 km/h seb. |
5,5 liter |
Opciós felszereltség
132 Komfort ülés ( magasított ) |
9 300 Ft |
182 DTC |
0 Ft |
191 Dynamic ESA |
244 600 Ft |
192 LED fényszóró ( Magában foglalja a 202-es opciót is ) |
243 000 Ft |
193 Kulcsnélküli indítás |
80 500 Ft |
202 Nappali világítás |
91 400 Ft |
204 Emelkedő-asszisztens |
0 Ft |
220 Extra magas ülés |
9 300 Ft |
221 Pro fedélzeti számítógép ( csak csomag részeként rendelhető ) |
0 Ft |
222 Pro váltóasszisztens |
126 900 Ft |
224 Pro menetprogramok |
131 600 Ft |
230 Komfort csomag ( 350, 519, 530, 589 ) |
167 200 Ft |
233 Túra csomag ( 191, 193, 221, 272, 538, 681 ) |
516 900 Ft |
235 Dynamic csomag ( 192 (+202), 222, 224, 590 ) |
479 800 Ft |
272 Navigáció előkészítés |
60 400 Ft |
350 Króm kipufogó |
26 400 Ft |
413 Utas-csomag |
77 400 Ft |
499 Alacsony kivitel ( 776-os opcióval együtt nem rendelhető ) |
60 400 Ft |
519 Markolatfűtés |
65 000 Ft |
530 RDC |
68 100 Ft |
538 Sebességtartó automatika |
102 200 Ft |
547 Sport felfüggesztés |
92 200 Ft |
589 Markolatvédő |
24 800 Ft |
590 Fénydiódás LED irányjelzők |
31 000 Ft |
5AC ABS Pro ( Csak 224-es opcióval együtt rendelhető ) |
0 Ft |
603 Riasztó |
68 100 Ft |
633 Off-road gumiabroncsok |
0 Ft |
681 Koffertartó |
51 100 Ft |
764 Elektromos csatlakozó |
SZÉRIA |
771 Drótküllős kerekek |
122 300 Ft |
775 Komfort ülés |
9 300 Ft |
776 Alacsony ülés ( 499-es opcióval együtt nem rendelhető ) |
0 Ft |
861 R1200GS Rallye |
182.700-Ft |
862 R1200GS Exclusive |
102 200 Ft |
ND2 Fekete |
31 000 Ft
|