NAGY AMBÍCIÓK A KIS GS-SEL!

 

Kinek igazán jó választás és milyen szempontok alapján?

 

A BMW évek óta uralja a kategóriát az 1200-as modellel, hozzá kell tenni teljesen jogosan. Idejekorán felismerték, hogy össze lehet fűzni az utcai és terep motorozást, ráadásul úgy, hogy akár nagy távok megtételére is alkalmas legyen a motor. A Gelände/Strasse szavak kezdőbetűiből kialakított GS az évtizedek alatt állam lett az államban, és szinte külön márkanév a BMW kínálatán belül.

Érthető hát, ha a gyártó egy kisebb és árérzékenyebb termékkel próbálja megszólítani az A2-es jogosítvánnyal rendelkező vásárlókat. Kérdés, hogy csak nekik felel meg vagy több is rejlik a kezdő motor lehetőségeinél a G 310 GS-ben. Erre igyekszünk választ adni az alábbiakban.

 

A motor technikai csomagja nem ismeretlen, a gyártó a már piacon lévő 310-es csupasz verziójára húzta rá a GS modell sajátosságait. A kanyartulajdonságokat elemezve megállapíthatjuk, hogy a magas építés ellenére a mérnököknek sikerült megőrizni a könnyed irányíthatóságot, súlypontáthelyezés nélkül is vissza kell fognunk magunkat, hogy ne rakjuk le a motor lábtartóját. A hosszú rúgóút ellenére is végig könnyen kezelhető és nyugodt marad a motor.

 

 

Egy kezdő számára fontos a tömeg és az erő kombinációja, ami a kis GS-nél nagyon jól el lett találva. Jól húz és felül is van elég tartalék, ráadásul végig adagolható a nyomaték, ami segít a tanulásban. A széles kormány és a tank mély ívei jó társak a motor irányításában, ahogy a Tourance abroncsok tapadásáról sem lehet negatívat írni. A futómű egységesen dolgozik, igaz kicsit nagyobb íven fordul mint rövidebb társai de ezt gyorsan megszokjuk és egyáltalán nem zavaró. Cserébe viszont nem kell foglalkoznunk az út egyetlenségeivel, akár kanyaríven is belefordulhatunk egy gödörbe, nem kapja ki kezünkből a kormányt és a futómű egy másodpercre sem veszíti el uralmát az aszfalt felett. A fékeket továbbra is a BYBRE szállítja, ami a Brembo névhez méltóan tökéletesen dolgozik. Végig jól adagolható és erős nyomásponttal rendelkeznek az ABS rendszerrel ellátott fékek.

 

Sok kezdő motoros városban és annak környékén fogja használni a típust, így lássuk mire számíthatunk a zsúfolt utakon. A sorok között és aktív forgalmi helyzetben is előny a magas üléspozíció, jól látunk és a széles riser kormánynak köszönhetően jól is tudunk irányítani. Bár elsőre soknak tűnik a 880 mm-es kormányszélesség, valójában mindenhol elférünk. A 835 mm-es ü lésmagasság extra ülés vásárlása esetén csökkenthető vagy akár növelhető is (magas ülés: 850 mm; alacsony ülés: 820 mm). A motor 169,6 kg-os tömege komoly segítség a városi forgalomban, ahogy a parkolás is gyerekjáték egy olyan futóművel ami alig érezhetően huppan fel egy járdapadkára.

 

 

Minden motor lelke a váz, azt gondolhatnánk, hogy egy 34 lóerős motornál mindegy mit hegesztenek alánk, pedig nem. A GS erőssége az a térhálós váz ami nem csak keskeny de rendkívül jól is kezeli a felé ható erőket. Kanyarokban olyan tökéletesen lehet vezetni a magas építés ellenére, hogy külön élmény vele a fordulás. 

 

 

A kijelző átlagos információkkal látja el a vezetőt egy egyszerű, de jól látható kijelzőn. A tank szintezett kijelzést kapott, ami megérdemel egy plusz pontot.

 

 

A fiatal vagy kezdő motorosoknál igen fontos szempont az ár is. Már 20% önerőtől elérhető kedvező hitelkonstrukció az 1.874.000 Ft-os motorra. A fenntartástól sem kell megijedni, mivel normál keretek között az átlagfogyasztása 3.3 liter körül tartható.

Kezdők szempontjából tehát a BMW kis GS verziója remek választás azoknak, akik élvezettel szeretnének megtanulni motorozni. Olcsó üzemeltetés és jó design párosul egy széles körben felhasználható barátságos motorhoz.

 

Nézzük most a motor terep- és túratulajdonságait:

 

 

A hosszútávú túrázás egyik fontos eleme, hogy kényelmesen érezzük magunkat a motoron. A kormányzásban egy széles és hajlított riser kormány van a segítségünkre. Komoly tempónál is végig jól lehet vele irányítani a motort.

 

 

Bár a 41 mm-es UPS teleszkóp nem állítható elöl, igazából erre nem is volt szükségünk egyszer sem a teszt alatt. A hátsó rugóstagnál van állítási lehetőség, de még két személlyel sem érezni, hogy elfogyna a futóműben a tartalék. A fékerő bőséges és ami talán még fontosabb, hogy jól adagolható. Az üléspozíció elég mély ami inkább a közutak elvárásainak felel meg, igaz az álló pozíció nagyon jól van kidolgozva. A tank lábbal jól tartható és bármilyen meredeken vagy laza esetleg löszös talajon is stabilan lehet haladni.

 

 

Ahogy elkezdjük húzni a gázt és élvezni a motorozást a kezdeti minimális vibrálás teljesen eltűnik. Kicsit olyan mintha egy kis köbcentis sportmotoron ülnénk, rövid féktáv, befordít, kigyorsít és újra és újra. Közben persze hatalmas mosoly az arcon és elégedettség minden téren. A váltó gyors és halk. A 6 sebességes váltó fokozatait jól eltalálták, ami külön kiemelendő, hogy terepre legalább annyira jó az áttételezés, mint utcára. A blokk jól nyúlik és ezzel a tartományok és a nyomaték könnyen és jól adagolható. A fogyasztás a gyári értéknek megfelelően alakult, nem tudtunk 4 liternél többet lenyomni a torkán, ami körülbelül 300 km-es hatótávot eredményez  tempós használat mellett.

 

 

A tank oldalán található nagy GS-re hajazó elemek és a plexi a 145 km/h végsebességig biztos védelmet nyújtanak. Magasított plexit profi kiegészítő beszállítónál találunk a motorhoz. A hátsó ülés kellően magas, és elegendő hely van az utas lábának is. Külön kiemelendő a hátsó platform, ami kapaszkodóként is jól funkcionál.

 

 

Az erőforrás és a váltó együttese jól teljesít bármilyen terepen és könnyedén mozgatja a rábízott tömeget. Meredek kaptatókon sem forog le és az erőforrás se fogy ki az ember alól, makadám utakon pedig végtelenségig lehet vele motorozni. A hosszú rugóút és a kis tömeg miatt nagyon könnyű korrigálni az esetleges megúszásokat még nagy tempónál is. A kapcsolható ABS pedig előny a változatos talaj és terepviszonyok esetén. Bámulatos terepezési képességei vannak a kategóriájához képest. 

 

 

Összefoglalva: 

Az egyhengeres négyütemű blokk teljesítménye és erőleadása tökéletesen megfelel a célnak. A váz és a koncepció amit a BMW felépített, sokkal több, mint egy kezdőknek kínált városi GS másolat. A típus esszenciája annak a szabadság érzésének amiért szeretünk motorozni. Átmotorozhatunk egy szigetre vagy húzhatjuk a lábtartót egy szerpentin kanyarjában, nem kerül súlyos milliókba és még jól is néz ki. A BMW ismét megmutatta, hogy ha jó a koncepció és van tudás, akkor alacsony költségvetésből is lehet izgalmas motort építeni. Ajánlott azoknak, akik szeretnek motorozni és valóban az élményért teszik, nem pedig a látszatért. Ajánlott azoknak is, akik szeretnének megtanulni motorozni, legyen szó bármilyen útviszonyról is.