Az új BMW R nine T

Klasszikus roadster a BMW Motorrad 90 évének kvintesszenciája.

 

 

BMW R nineT

Puritán, erőteljes és burkolatlan külsővel mutatkozik be a BMW R nineT a márka 90 éves jubileuma alkalmából. E modell a boxermotor hamisítatlan karakterét és a márka történetének jellemző nagy korszakait innovatív technikával és olyan modulrendszerű koncepció formájában testesíti meg, amely az egyéni kialakítások számára is különösen tág lehetőségeket kínál. Csakis a lényegre összpontosító stílusában a BMW R nineT – vagy röviden csupán nineT – emellett a manufaktúrák világát idéző kidolgozási minőséggel és intenzív érzelmeket ébresztő formavilággal hódít.

 

A klasszikus roadster koncepció motorkerékpár-rajongók sokaságának a motorozás stresszmentes és hamisítatlan élménye utáni vágyát váltja valóra. Ennek szellemében már a nineT fejlesztésének kezdetétől olyan szempontok álltak tervezése középpontjában, mint a „puritán egyszerűség”, az „érzelmek” és az „autentikus, hagyományos anyagok”. A nineT így a motorkerékpár-építés régi iskolájának meghatározó stílusjegyeit a legkorszerűbb hajtás- és futómű-technikákkal ötvözte olyan mély benyomást keltő géppé, amely egyszerre hívogat könnyed és pihentető, illetve kimondottan sportos és dinamikus motorozásra.

 

Klasszikus boxermotor

Akárcsak a BMW Motorrad első modellje 1923-ból, a legendás BMW R 32, az új BMW R nineT hajtásáról szintén a klasszikus és jól bevált boxermotor gondoskodik. Alapkonstrukciója immár 90 esztendeje a semmi mással össze nem téveszthető dizájn, a nyomatékos karakterisztika és az egyedülálló hang szinonimája. A nineT vázában lég-/olajhűtésű, 1170 köbcentiméteres változatában dolgozik a boxer, amelynek 81 kW (110 LE) teljesítménye 7750, míg 119 newtonméter maximális forgatónyomatéka 6000 percenkénti fordulatszámnál jelenik meg főtengelyén.

 

Széles körű egyéni kialakítási lehetőségek jegyében született koncepció

A nineT a BMW Motorrad 90 esztendejének génjeit hordozva egyedülálló koncepciójával kimondottan az egyéni kialakítások rajongóinak igényeire készült. E személyes ízlésre szabott sokrétűség mindvégig előtérben szerepelt a puritán roadster fejlesztése során. A lehetséges módosítások palettája ennek megfelelően a BMW Motorrad eredeti kiegészítők kínálatától az erre szakosodott cégek személyre szabott komponenseinek és tartozékainak sokaságáig terjed, egészen egyedi motorkerékpárokat alkotva.

 

A nineT magas fokú egyéni alakíthatóságának egyik legfontosabb tényezője különleges vázkoncepciója. A kifejezetten a nineT számára kifejlesztett acélcső-váz a motort is teherviselő elemként integrálja. A váz alapkonstrukcióját a kormányagyat is magában foglaló első, illetve a lengőkar-ágyazással kidolgozott hátsó vázelem alkotja.

 

A leszerelhető, elem segítségével a nineT igény szerint kétszemélyes, illetve különösen stílusos megjelenéssel szóló motorkerékpárként is kialakítható, a tartozékként kínált hátsó idommal pedig a nineT már egyértelműen a korai idők „Café Racer” gépeinek karakterét idézi.

 

Bal oldalon vezetett kipufogó dupla végdobbal és variációs lehetőségekkel

Tökéletesen harmonizál a klasszikusan sportos roadster koncepciójával a dupla kipufogódobbal kialakított, bal oldalon kivezetett kipufogórendszer. A BMW Motorrad kiegészítő-programja e téren is számos egyéni kialakítási lehetőséggel szolgál. Határozottan „technikai” jellegű karaktert kap a nineT az Akrapović titánrendszerével. Egy-egy rövid illetve hosszú összekötő cső segítségével a kipufogódobok felső vagy alsó pozícióban is rögzíthetők, ami alapvetően változtatja meg a nineT külsejét, s ezzel karakterét.

 

Hagyományos hangolású futómű csúcstechnikával

A BMW R nineT első kerekén az S 1000 RR szupersport-géptől kölcsönzött fordított (upside-down) teleszkópvilla helyettesíti a BMW Motorrad boxermotoros modelljein egyébként megszokott Telelever konstrukciót. Az eredmény pedig a legigényesebb technikával megvalósított, kifejezetten klasszikus összhatás. A hátsó kerék vezetésének feladatát központi rugóstaggal szerelt, egykaros Paralever felfüggesztés látja el.

 

A hátsó véghajtás háza három rögzítési pontot is kínál, amelyekhez például az oldalra helyezett rendszámtábla vagy éppen egyéni világítás csatlakoztatható. Mindemellett a nineT lengőkarja olyan kialakítású, hogy a szériakivitel 5,5 col széles,17-es keréktárcsája helyére hatcolos méretű is beépíthető.

 

Vérbeli roadsterként a nineT nagynevű elődök példáját követve drótküllős kerekekkel készül, amelyek feketére eloxált, síkvállú könnyűfém felniből, szintén fekete alumínium kerékagyból és nemesacél küllőkből épülnek fel. Radiális felfogatású, négydugattyús, Monoblock féknyergek és úszó ágyazású, 320 milliméter átmérőjű féktárcsák gondoskodnak a BMW Motorrad blokkolásgátlóval (ABS) közösen a mindenkor biztonságos lassulásról.

 

Puritán dizájn és manufaktúrák színvonalát idéző kidolgozás

A formatervezők munkája során mindvégig elsődleges célkitűzésként szerepelt a burkolati elemek számának és méretének lehetőség szerinti mérséklése a puritán megjelenést segítendő. Közelebbről is szemügyre véve a nineT megoldásait, számos helyen érzékelhető mindaz a részletek iránti figyelmesség, amely mindvégig alapvetően meghatározta a formatervezők és a konstruktőrök munkáját. A 17 literes alumínium üzemanyagtartály igényes megoldásként kézzel csiszolt, s hasonlóan színvonalasan bevonatolt oldalfelületekkel készül. Szintén jól érzékelteti a jobb oldalon, a légbeszívó nyílás felett elhelyezett, s gravírozott „nineT” felirattal díszített alumíniumidom a manufaktúrák világát idéző kidolgozási minőséget.

 

Számos kovácsolt alumínium alkatrész – mint például a villahidak vagy a „BMW Motorrad” felirattal díszített kormánybilincsek – felületét üveggyöngy-fúvással, majd natúr eloxálással alakították ki. A nagy elődök emlékét idézi a BMW Motorrad 90 esztendős történetéből a kerek fényszóró és a burkolatán középen elhelyezett BMW-embléma.

 

A nineT színválasztása karakterének megfelelően a klasszikus fekete („Black Storm metallic”) ezüst- és nyers fémszínű kontrasztárnyalatokkal.

 

A sokrétű egyéni kialakítás jegyében tervezett fedélzeti elektromos hálózat

A fedélzeti elektromos hálózat speciális konfigurációja tág lehetőségeket nyit olyan alternatív elektromos fogyasztókkal történő bővítésére, mint például a kiegészítő fényszórók vagy irányjelzők.

 

Az új BMW R nineT különlegességei:

 

  • Puritán formavilág
  • A manufaktúrák világát idéző kidolgozási minőség
  • Levegő-/olajhűtésű, kéthengeres boxermotor 1170 köbcentiméter hengerűrtartalommal, 81 kW (110 LE) teljesítménnyel 7750, illetve 119 newtonméter maximális forgatónyomatékkal 6000 percenkénti fordulatszámnál
  • Kimondottan az egyéni kialakítások jegyében készült konstrukció
  • Modulrendszerű vázkoncepció, leszerelhető utas vázelemmel és hátsó idommal
  • Klasszikus és igényes felfüggesztések, elöl fordított (upside-down) teleszkópvillával, hátul Paralever konstrukcióval
  • Bal oldalon vezetett kipufogórendszer  dupla kipufogódobbal és variációs lehetőségekkel
  • Hagyományos drótküllős kerekek fekete felnivel és kerékaggyal
  • Radiális felfogatású, négydugattyús, Monoblock féknyergek, Stahflex-fékcsövek és úszó ágyazású, 320 milliméter átmérőjű féktárcsák
  • Szegecselt típustábla a kormányagyon a történelmi BMW Motorrad minta szerint
  • Kiegészítők testre szabott kínálata a jól ismert, rendkívül magas BMW Motorrad minőségben